Blogger news

09 July, 2012

0 Foto dari satelit, pembaziran cahaya elektrik di dunia maju dan dunia ketiga

Pada waktu malam, Kota London memperlihatkan kecerahan yang amat terang, menunjukkan penggunaan tenaga elektrik yang melampau seumpama pertunjukkan cahaya.

Walaupun ianya kelihatan hebat, sebenarnya negara maju telah melakukan pembaziran tenaga dan pencemaran cahaya yang melampau.

Cuba bandingkan pula dengan negara-negara dunia ketiga, seperti Africa, South America dan kebanyakan negara-negara Asia, semuanya gelap gelita!
Pembaziran tenaga : Imej dari satelit Britain dan Eropah pada waktu malam
Pertunjukkan cahaya yang tidak perlu : Imej satelit yang menunjukkan penggunaan cahaya oleh Amerika Syarikat yang melampau.
Setiap tahun, London menggunakan 150 juta gigawatt tenaga pada setiap jam bersamaan penggunaan dua buah negara, Portugal dan Greece.


50 peratus populasi penduduk merungut tidak dapat melihat kecantikan bintang dilangit akibat dari pencahayaan yang melampau di bumi.




Perhatikan pula gambar-gambar yang diambil oleh saintis Felix Pharand- Deschines yang menggunakan data-data yang dikumpulkan melalui satelit yang cuba membezakan antara dunia maju dan dunia ketiga.
Dalam kegelapan : Dunia Ketiga di Afrika kebanyakan bergelap berbandung dengan barat.
Global : Gambar menunjukkan pecemaran dan pembaziran cahaya yang dilakukan di seluruh dunia

0 comments:

Post a Comment

About

 

Anak-Anak Jati Pulau Pinang Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates